Школа батьківства

Вчимо віршик напам’ять

Практичні поради

Навряд чи хтось з батьків не розуміє, що вчити вірші з дітьми треба. Це розвиває пам'ять, розширює світогляд, вчить сприйняттю такого жанру, як поезія і, нарешті, формує загальний рівень культури людини. Крім того, рима допомагає знайти внутрішню гармонію ... Але в той же час більшість з нас, з жахом згадує, що це було за катування - вивчити вірш!

Способи заучування віршів

Ми познайомимо Вас з тим, як правильно вчити з дитиною вірші, враховуючи її психологічні особливості, вік, темперамент і навіть літературні уподобання.

Спосіб № 1.

Щоб малюк легко і добре запам'ятовував риму потрібно обов'язково знайомити його з «мелодією» віршика і почати варто, якомога раніше. Крихітка ще лежить в колясці, а ви вже декламуєте йому ритмічні «Идет бычок качается», «Мишка косолапый». Коли чадо підросте, цей перший, закладений в підсвідомості досвід, полегшить йому і свідомий підхід до процесу заучування. І пам'ятайте, що найбільш сприятливим віком для заучування віршів є 4-5 років. Саме в цей віковий відрізок починає особливо швидко розвиватися пам'ять малюка. І якщо до чотирьох років ми не ставимо перед дитиною завдання запам'ятати твір, а просто «начитуємо» їх кількість - що запам'ятає, то запам'ятає, то після чотирьох років ми вже цілеспрямовано вчимо малюка запам'ятовувати текст напам'ять. Причому вчити потрібно якомога більше - це найкращий спосіб сформувати необхідний для навчання обсяг пам'яті.

Спосіб № 2.

Для того щоб вірш легко вчився, він повинен за змістом відповідати віку і темпераменту дитини. Не треба змушувати чотирирічну дитину заучувати на потіху гостей уривки з «Онєгіна». Найкраще вчити дитячу класику Михалкова, Барто, Чуковського.

Пустунам краще пропонувати для запам'ятовування вірші ритмічні, веселі, діткам спокійним - розмірені, плавні. Дитині головне зрозуміти техніку запам'ятовування, а це легше робити на тому матеріалі, який «серцю ближче». І ще - вчити вірш не можна просто так. Це обов'язково має бути подарунком для когось: мами, бабусі або, наприклад, до приходу Діда Мороза. Тільки в сім-вісім років ми потихеньку будемо націлювати дитину на те, що знати вірші напам'ять потрібно і для себе.

Спосіб № 3.

Заучувати вірш слід емоційно і з виразом, - така дитяча природа! В іншому випадку, він буде позбавлений для дитини сенсу.

Спосіб № 4.

Перш, ніж почати заучування, дорослий, який буде вчити вірш з дитиною повинен сам прочитати його з виразом. Ще краще, якщо дорослий буде знати його напам'ять. Потім слід обов'язково знайти в тексті незнайомі або незрозумілі малюкові слова і пояснити їх. Коли всі слова будуть роз'яснені, вірш потрібно прочитати ще раз, повільно, розставляючи смислові акценти. Після покажіть дитині ілюстрації, які намалював художник, натхненний красою вірша, а поки чадо буде їх розглядати, прочитайте вірш ще раз. Таким чином, у малюка формується образ твору. І тільки після такої попередньої роботи приступайте безпосередньо до заучування.

Спосіб № 5.

Ми знаємо, що одним з нас краще запам'ятовуються вірші на слух, іншим обов'язково потрібно кілька разів прочитати їх самим, третім необхідно ходити по кімнаті в ритм вірша, а четвертим - навпаки потрібна абсолютна нерухомість. Ці особливості притаманні не тільки дорослим, але й малюкам. Існують різні методи заучування віршів, які орієнтуються на ці відмінності. Спробуйте по черзі кожен з них, і ви побачите,яквашій дитині легше запам'ятовувати вірші.

Спосіб № 6.

І ще одна загальна порада для всіх. Намалюйте з дитиною кожен вивчений вірш. Своєрідну власну ілюстрацію до нього. Підпишіть назву та автора. Складайте ці малюнки в окрему папочку. Періодично діставайте, розглядайте разом з близькими, згадуйте і читайте напам'ять раніше вивчені вірші. Це чудовий спосіб підтримує обсяг пам'яті і літературний поетичний багаж малюка.

Методи заучування віршів

Візуальний

Якщо ви добре малюєте, то можете читати вірш і на очах дитини зображувати те, про що йдеться (схематично), відокремлюючи на малюнку кожен рядок-картинку вертикальною лінією. Потім, за вашим «картинним планом-схемою» малюк кілька разів відтворює вірш. Через деякий час опора забирається. Можна звичайно використовувати і готові картинки. Але досить важко підібрати їх так, щоб вони порядково відповідали змісту.

Руховий

Ви пропонуєте дитині взяти велику товсту нитку і «змотати з вірша клубочок». Разом з ним, ритмічно, ми як би «намотуємо» рядок за рядком на «котушку» в нашій голові. Намотали? А тепер розповідаємо знову і розмотуємо, а потім знову намотуємо. Потім ми ховаємо ручки разом з клубочком за спинку і «намотуємо понарошку». Тут основний принцип у тому, що дитині-кинестетику (тобто такій, з якою потрібно не тільки подивитися, але і помацати), ми даємо необхідну для запам'ятовування опору - підкріплюємо запам'ятовування руховим актом. Як варіант цього методу ви можете запропонувати маляті класти в блюдо кульки. Рядок - кулька, а потім виймати по одному і знову класти. Або нанизувати пірамідку, намиста.

Слуховий

Ви говорите дитині, що зараз разом будете вчити вірш напам'ять. Нехай вона включить в голівці магнітофончик, який буде записувати, а потім відтворювати вірш. Спочатку він послухає вас. Потім ви повторите цей уривок разом. Потім вона сама повторить, а за нею, знову ви.

Логічний

Не у багатьох дошколят ведуча - логічна пам'ять, але є й такі. Для них пропонується наступний метод. Після попередньої роботи, ви читаєте перші рядки твору, а потім зупиняєтеся і пропонуєте малюкові своїми словами розповісти, що було далі, як вона запам'ятала. З того місця, на якому вона зупинилася, ви знову читаєте рядок твору, а потім знову пропонуєте розповісти, що було далі. Ви спонукаєте дитину спиратися на смислові зв'язки. Вдруге, після вашого прочитання чотирьох рядків віршика, нехай вона згадає, як точно автор говорить, якими словами, про це явище чи подію.

Тож нехай процес заучування віршиків буде легким і приносить дитині радість від спілкування з поезією! А дорослим – почуття гордості за свою дитину!

До речі, одна справа запам’ятати, розповісти на святі і тут же забути і зовсім інша справа, коли вірш необхідно пам’ятати довгий час. Щоб не забути вірш, його потрібно повторювати, але не обов’язково зубрити кожен день.

Виявляється ще в далекому 1885 році Герман Еббінгауз вивчав властивості людської пам’яті. Він не тільки визначив, як швидко вивчити вірш, але і склав спеціальний графік забування, він так його і назвав — «крива забування». Виходячи з того, що в ньому зазначено, людині достатньо повторити заучуване п’ять разів, для того щоб пам’ятати все, що потрібно дуже довго. Але запам’ятовувати необхідно в певні періоди часу і ось в які саме:

· 1 раз -відразу після того, як вивчили вірш;

· 2 раз —через пів години після того, як вивчили;

· 3 раз —через один день після другого разу;

· 4 раз -через 2 тижні після того, як повторили в 3 раз;

· 5 раз —через 3 місяці після четвертого повторення.

Кiлькiсть переглядiв: 445

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.